top of page
Szukaj

Komunikacja z pacjentem: o empatii w zawodzie lekarza

Artykuł z portalu ZnanyLekarz.pl zatytułowany "Komunikacja z pacjentem: o empatii w zawodzie lekarza" omawia znaczenie empatii w relacji lekarz-pacjent. Autor podkreśla, że pacjenci oczekują od lekarzy nie tylko profesjonalizmu, ale także empatii, chcą czuć się zaopiekowani nie tylko pod względem medycznym, ale także emocjonalnym.



Komunikacja z pacjentem


Najczęstsze błędy w komunikacji z pacjentem, według badań przeprowadzonych przez ZnanyLekarz, to brak empatii, ocenianie zachowań pacjenta, niesłuchanie potrzeb pacjenta, czytanie na głos danych osobowych pacjenta, używanie zdrobnień, komentowanie nazwiska, wieku pacjenta, zachowań innych pacjentów, okazywanie irytacji lub złości.


Autor artykułu, Paulina Orbitowska-Fernandez, certyfikowana trenerka NVC i eduScrum, coach, mediatorka, Praktyczka Resonant Healing, nauczycielka akademicka, zastanawia się, jak zadbać jednocześnie o zdrowie i doświadczenia pacjentów, profesjonalizm pracy i swój komfort.


Artykuł podkreśla, że empatia w zawodzie lekarza jest coraz częściej dyskutowana, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Pacjenci oczekują od swoich lekarzy, aby kierowali się do nich ze zrozumieniem, ciepłem i otwartością.


Empatia jest definiowana jako uważne słuchanie drugiej osoby nakierowane na zrozumienie jej uczuć i potrzeb leżących pod słowami, które wypowiada, niezależnie od ich treści. Empatyczny lekarz z tej perspektywy może słuchać swojego pacjenta i kierować swoją uwagę na to, co w danym momencie jest dla niego ważne, jak przeżywa daną sytuację, nie musząc odczuwać tego samego.


Artykuł podkreśla, że empatia dla siebie, zadbanie o swój dobrostan emocjonalny jest jak „maska tlenowa”, o której mówią nam na początku lotu. Instruują nas, że gdyby zabrakło tlenu, spadną maski i najpierw należy założyć maskę na siebie, a potem na dziecko lub inną osobę, którą się opiekujemy.


Zapraszamy na szkolenia dla lekarzy: Budowanie motywacji. Szkolenie będzie prowadzić:

Marta Ewa Bakun

Psycholog, dyplomowany Team Coach EMCC, Certyfikowany Trener i Coach PCM®, Coach

Labolatorium Psychoedukacji

245 wyświetleń
bottom of page